Sinds de legalisering van online gokken in Nederland op 1 oktober 2021, zijn de casino’s ook begonnen met het trekken van spelers naar hun online casino. De casinoreclames vlogen je binnen de kortste keren om de oren. En alhoewel er bepaalde regels aan gebonden zijn, zoals dat de reclames alleen tussen 19.00 en 6.00 uitgezonden mogen worden. Vandaar de vermindering buitenreclames.
Echter, sinds het opkomen van gokreclames is er ook veel kritiek. Veel ouders zijn boos dat hun kinderen, die soms ook na 19.00 nog wakker zijn, worden blootgesteld aan gokken met de bijbehorende gevaren. Maar de reclames zijn niet alleen op de televisie te zien. Ook buiten zie je reclameborden met reclame voor online casino’s erop. Denk aan de reclames die je in de stad vaak in bijvoorbeeld bushokjes ziet.
Minder buitenreclames
De kans is groot dat casinoreclames binnenkort aan veel strengere eisen moeten voldoen of zelfs helemaal moeten stoppen. In het buitenland worden reclames vaak al meer gereguleerd. In Nederland heeft de brancheorganisatie van buitenreclames nu al een stap gezet in het verminderen van buitenreclames voor online gokken. Zij geven hiermee dus gehoor aan de kritiek van een groot deel van het Nederlandse volk.
Wat houdt minder buitenreclames concreet in? De organisaties die bij Outreach zijn aangesloten krijgen mee dat nog maar maximaal 20% van de buitenreclames die getoond worden voor online gokken mag zijn.
Nederlandse Reclame Code
In Nederland mogen sinds 1 oktober 2021 alleen legale online casino’s reclame maken. Al deze legale online casino’s zouden samen afspraken maken over de reclames. Dit is samengevoegd in de Nederlandse Reclame Code. Hierin is bijvoorbeeld afgesproken dat de reclamespots maximaal 30 seconden mogen duren. Ook mogen er bijvoorbeeld maar 3 reclames per reclameblok worden getoond.
Andere manier van reclame maken
Ander nieuws dat deze week naar buiten kwam, komt uit de voetbalwereld. Natuurlijk zijn sommige gokaanbieders onlosmakelijk verbonden met sport, met name voetbal. Denk bijvoorbeeld aan TOTO Sport, Bet365 of aan Betcity.nl. Uitslagen van wedstrijden voorspellen is mateloos populair onder online gokkers. Daarom spelen verschillende casino’s hier slim op in. Hieronder lees je een overzicht van het meest recente nieuws van reclame maken bij voetbal.
Partnership Vitesse en Bet365
Voetbalclub Vitesse uit Arnhem heeft afgelopen week bekendgemaakt dat ze een partnership zijn aangegaan met het online casino Bet365. Vitesse had al een samenwerking met Betcity.nl, maar voegt nu ook Bet365 aan hun partnerships toe. Je zult Bet365 dus waarschijnlijk tegen gaan komen in de boarding rondom de velden. Een fijne manier van reclame maken, want alle voetbalfans zien zo de naam van Bet365 vaak voorbij komen.
Betcity.nl shirtsponsor van Fortuna Sittard
Een andere manier van reclame maken bij voetbal, gaat helpen met de vermindering buitenreclames. Is doormiddel van shirtsponsor te worden. Deze week is bekend geworden dat Betcity.nl per direct de nieuwe shirtsponsor van Fortuna Sittard is.De naam Betcity.nl zal op de mouw van de Eredivisieclub te zien zijn. Betcity.nl is het eerste online casino waar Fortuna Sittard een samenwerking mee is aangegaan.