Casino reclames op tv

Het zal je niet ontgaan zijn dat je veel meer casino reclames op tv ziet de laatste tijd, maar wat mag wel en wat mag niet?

Geschatte leestijd: 4 minuten

Voor mensen die niet de ontwikkeling hebben gevolgd rond de nieuwe wet Kansspelen op afstand moeten alle casino reclames op tv als een verrassing komen. Er zijn zelfs mensen die zich druk maken over deze reclames, want wat als jongeren casino reclames op tv zien? Deze zorgen zijn niet geheel onterecht, maar het is niet zo dat het een wild westen is in televisiereclame land. Vanuit de overheid, de branche, omroepen en de reclame code commissie is er veel te doen om het reguleren van het aantal casino reclames op tv. In dit artikel geven we een overzicht over de ontwikkelingen en de belanghebbende partijen. 

Dit zijn de hoofdrolspelers:

  • VNLOK: nieuw-opgerichte brancheorganisatie, afkorting voor Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders
  • STER: Stichting Ether Reclame
  • NOGA: Nederlandse Online Gambling Associatie
  • Consumentenbond
  • Kansspelautoriteit

Casino reclames op tv niet volledig geregeld in de wet 

Gokreclames zijn een heet hangijzer, maar vreemd genoeg niet geheel dichtgetimmerd in de nieuwe wet. Ook waren er natuurlijk voor deze nieuwe wet in werking trad al sprake van gokgerelateerde reclames op televisie. Denk aan reclames van de staatsloterij en de TOTO. Wel zijn er strengere regels opgesteld die sinds 1 april 2021 in werking treden:

  • Gebruik van persoonsgegevens mag niet
  • Actieve beroepssporters en teams mogen niet worden ingezet. Sponsoring mag wel
  • In reclames mogen geen rolmodellen die jonger zijn dan 25 jaar of een ‘substantieel bereik’ hebben onder jongeren en/of jongvolwassenen
  • Tussen 6:00 en 19:00 zijn reclames gericht op gokken niet toegestaan
  • Ook adverteren in games en websites waar games worden promoot is niet toegestaan
  • Zonder vergunning mag je überhaupt geen reclame maken

Hier houdt de regelgeving niet op. Reclames mogen niet verscholen zitten in boodschappen rond verslavingspreventie (Nathan Rutjes?), er moet eerlijk gecommuniceerd worden over winkansen en het risico op verlies mag niet gebagatelliseerd worden. Reclames met teksten als: ‘wat heb je te verliezen?’ mogen dus niet.

Dit lijkt redelijk helder, toch is er nog steeds een bandbreedte waarbinnen slimme marketeers zich prima in kunnen bewegen. In plaats van actieve sporters worden nu bijvoorbeeld Wesley Sneijder, Raphael van der Vaart en Andy van der Meijde van stal gehaald. Is er meer nodig dan wetgeving?

Reclamecode online kansspelen

De regels in de wet richten zich vooral op het beschermen van jongeren en kwetsbare groepen. Er waren echter veel open eindjes en sommige regels waren open voor eigen interpertatie. Daarom nam de branchevereniging VNLOK het initiatief tot het opzetten van een eigen reclamecode.

Hierin staat onder meer dat er in een reclameblok van minder dan 3 minuten maar één gokgerelateerde reclame vertoond mag worden. Bij 3 tot 5 minuten worden dit er twee en bij  meer dan 5 minuten reclame mogen dit 3 gokreclames zijn. Daarnaast mogen de reclames geen substantieel bereik (max 25-30%) hebben onder jongeren. De VNLOK doet dit, volgens voorzitter Helma Lodders, om chaos te voorkomen:

“We hebben het bij landen om ons heen gezien. Als je geen afspraken maakt, komt er een overvloed aan reclame en dat wekt irritatie en weerstand op.” 

Goed initiatief zou je zeggen, toch is er veel kritiek. De consumentenbond is uit de overleggen vertrokken omdat ze vinden dat de reclamecode niet ver genoeg gaat. De STER vindt de reclame code overbodig, omdat ze zelf willen reguleren hoeveel casino reclames op tv verschijnen. Volgens de STER is er niemand gebaat bij een overvloed aan gokreclames.

Online en offline gokken

De grootste kritiek komt van de NOGA, de Nederlandse Online Gambling Associatie, die niet werd uitgenodigd aan de tekentafel van de VNLOK. Deze kritiek luidt dat de reclame code voorschrijft dat er 3 reclames voor online casino’s op tv mogen komen per reclameblok. Hier komen dan nog eventueel reclames van loterijen en landbased casino’s bij. Het resultaat: nog steeds een door gokken gedomineerd reclameblok.

Al deze kritiek wordt ondertussen gedeeld met een deel van het kijkerspubliek, dat de afgelopen maanden is verrast door het aantal gokgerelateerde reclames op televisie. Er zijn zelfs rechtszaken aangespannen om de casino reclames van de tv te weren, maar deze aanklachten zijn door de rechter verworpen.

Verwacht meer casino reclames op tv

Terwijl verschillende brancheverenigingen en belangengroepen onderling steggelen heeft de realiteit de goede bedoelingen van een eventuele reclamecode al ingehaald. We raken al snel gewend aan bookmaker en casino reclames op tv in de avond programmering, zeker op Champions- en Europa League avonden.

Voor liefhebbers zoals wij is het prettig om op de hoogte te blijven van nieuwe aanbieders en hun promoties, maar voor mensen die niks met gokken hebben kan het storend zijn. Aan de andere kant hebben wij eerlijk gezegd ook ontzettend weinig met wasmiddel, om maar iets te noemen. Als je je stoort aan reclames, gedenk dan de woorden van de jaren ’80 band Doe Maar: ‘Hey, er zit een knop op je tv!’

Tags: