Geen meerderheid voor minder casino reclames

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het zal niemand meer verbazen, de staat heeft meerdere petten op en zit in een spagaat. Wat is er aan de hand?

TOTO Casino en Holland Casino zijn samen verantwoordelijk voor respectievelijk 55% van het totale aantal casino reclames. Dit terwijl er toch nog 10 andere aanbieders zijn die dus samen slechts 45% op hun rekening nemen. In euro’s vertaalt zich dit naar €6 miljoen voor TOTO en €5,8 miljoen voor Holland Casino aan uitgaven aan advertenties en €9 miljoen voor de rest. Ondertussen wordt Nederland sinds 1 oktober overspoeld door casino reclames op tv en het verzet groeit, niet in de laatste plaats door Verslavingskunde Nederland. Het probleem, en het wrange, is echter dat de casino’s waarbij de staat grootaandeelhouder is voor de grootste problemen zorgen.

Financiën versus handhaving

Demissionair Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, heeft laten weten dat hij de markt eerst wil laten afkoelen en na negen tot twaalf maanden pas wil evalueren. Hij ziet dus niks in het nu al bijsturen van de wetgeving. Dit is mede ingegeven door de Reclame Code van de branchevereniging VNLOK die net is gepresenteerd. Hoewel er rond dit initiatief uit de markt veel te doen is, wil de regering graag de uitwerking zien die het heeft op minder casino reclames op tv.

Het parlement denkt er dus hetzelfde over, hoewel minister Sander Dekker van Rechtsbescherming wel wil nadenken over een restrictie op online gokken tussen 06.00 en 21.00. Ook zijn verzoeken om de restricties op weddenschappen los te laten verworpen. Geen weddenschappen op gele kaarten en corners dus voorlopig.

In april komt er een update vanuit de KSA over de naleving van de regels en de handhaving. De KSA liet onlangs doorschemeren dat casino’s in het toepassen van CRUKS nog te veel steken lieten vallen in de periode tot 20 oktober.

Gebruik van BN’ers

We hebben geschreven over het blik bekende Nederlanders dat is opengetrokken, vooral door TOTO. Dat kost geld. Deze bekende Nederlanders mogen zich niet op een jong publiek richten, maar sommige gezichten zitten wat ons (en de KSA) betreft op het randje. Denk bijvoorbeeld aan Kim Feenstra. Wij sluiten ons aan bij de Minister van Financiën: laten we de markt een paar maanden geven om uit te balanceren. Dan kunnen we altijd nog kijken of we meer of minder casino reclames op tv willen zien.

Tagged with: