Geschatte leestijd: 2 minuten
iDIN staat voor identificeren en inloggen, waar de kleine ‘i’ ook nog verwijst naar digitaal. Leuk gevonden dus. iDIN is ontwikkeld door een samenwerking van de grotere banken in Nederland. De applicatie is bedoeld om klanten bij organisaties zoals verzekeraars, casino’s, bookmakers en webwinkels gemakkelijk te laten identificeren. Als jij een aankoop doet op naam, zoals een telefoon met een abonnement bij mobiel.nl, dan krijg je te maken met iDIN. Ook wanneer je een account opent bij een casino wordt je bij de registratie doorverwezen naar iDIN. Je moet immers verifiëren dat je volwassen bent.
Grote kans dus dat je al eerder met iDIN te maken hebt gehad. Steeds meer organisaties sluiten zich aan. Begin 2021 stond de teller op 250 en dit was vóór de invoering van de Wet Kansspelen op Afstand.
In principe doet de applicatie niets nieuws, maar maakt het makkelijker wat we anders ook gewend zijn te doen. Weet je nog dat je vroeger met je paspoort een kwartier bij de Mediamarkt stond om een abonnement af te sluiten? Dat hoeft dus niet meer. Ook een kopie van je paspoort opsturen naar het casino en dagen wachten voordat je identiteit geverifieerd is, is er dus niet meer bij.
Dit klinkt allemaal mooi, maar we begrijpen dat je niet zomaar alles en iedereen je gegevens toevertrouwt. Om jouw twijfels rondom iDIN weg te nemen beantwoorden wij alle veelgestelde vragen over iDIN:
Kan al het bovenstaande over iDIN niet simpeler worden uitgelegd?
Jazeker. Tenminste, voor alle informatie over casino’s moet je bij ons zijn. Maar het aanprijzen van iDIN kunnen banken hartstikke goed zelf. Jeroen van SNS, kom er maar in:
De meest gestelde vragen over iDIN
This FAQ group 7830 contains no items, nothing will appear