De charmante Kim Feenstra op tv, Andy van der Meijde op een gigantisch billboard en Hans Klok op Youtube. Het zal niemand ontgaan zijn dat je nu ook een gokje kan wagen bij Nederlandse online casino’s. Eerder lieten wij je al weten dat de gokreclames een omstreden onderwerp zijn binnen de vier muren van de Kamer. Tijdens het commissiedebat Kansspelen van 15 december heeft Sander Dekker van de Rechtsbescherming de motie op het verbod op reclame voor Kansspelen ontraden. Volgens Dekker past een reclameverbod niet bij de nieuwe wet van 1 oktober, die het legaliseren van gokken juist mogelijk maakt. Wel kunnen we rekenen op minder reclamespotjes op tv, en de Reclamecode online kansspelen ingevoerd sinds afgelopen week.
Kersverse reclamecode online kansspelen
Sinds 15 december kent Nederland een ‘Reclamecode online kansspelen’. Hiermee wordt de hoeveelheid reclame voor online kansspelen beteugeld. Waar de reclames op tv zich moesten schikken naar een reclamevenster tussen 21.00 uur en 6.00 uur, moeten nu ook de online aanbieders eraan geloven. Consumenten en kwetsbare groepen, jongeren in het bijzonder, zouden hiermee beschermd moeten worden tegen gokverslaving. Het toeziende oog van de politiek is nu gericht op het reclamebeleid van de online casino’s. Gokbedrijven en de media zijn gewaarschuwd: bij een overkill aan reclamespotjes, zal de politiek ingrijpen met scherpere regelgeving.
Wat houdt de reclamecode in?
De gokbedrijven zelf zitten ook niet stil en laten weten de aantijgingen serieus te nemen. Met een nieuwe reclamecode met aanvullende regels, beloven zij de reclame voor kansspelen terug te dringen. Dit houdt de nieuwe reclamecode online kansspelen precies in:
- Er is een maximum van die gokreclames per reclameblok vastgesteld. Omroepen hebben zelf de keuze om nog minder reclames uit te zenden.
- Reclamespotjes mogen nu maximaal 30 seconden duren.
- Tag-ons zullen niet meer voorkomen. Dit houdt in dat reclamespotjes uit één reclame bestaan, die niet later nog in het reclameblok terugkomt.
- Geen reclames toegestaan voor programma’s of tv-zenders met meer dan 25% bereik onder minderjarigen of adolescenten. Ook Youtube kanalen met voornamelijk jonge volgers mogen geen gokreclame maken.
- Geen online reclame meer tussen 6.00 uur en 21.00.
Of deze vrijwillig aangedragen regels zoden aan de dijk zullen zetten, dat zal de tijd uitwijzen. Helaas ziet niet iedereen het rooskleurig in. Vooral de verslavingszorg maakt zich ernstige zorgen over de gokreclames. Floor van Bakkum van Verslavingsdeskundige Nederland gaf in eerdere interviews al aan: “We maken ons zorgen om alle gokreclames”.
Bij het nieuwe reclamebeleid van de gokaanbieders heeft ze zo haar bedenkingen:
“We hebben ook geen goede ervaring met de zelfreguleringscode van de alcoholindustrie.”
Dat de verslavingszorg zich zorgen baart voor kwetsbare groepen, is enigszins te begrijpen. De reclames zijn echter niet enkel bedoeld om spelers te verleiden te gokken, maar ook ter kanalisatie van het legale aanbod. Ook wordt er veel aandacht gegeven aan verantwoord speelgedrag, ook in de reclames. De nieuwe waarschuwingsslogan luidt dan ook: ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+’.
Meer gokactiviteit met nieuwe lockdown?
Nu Nederland sinds 19 december weer in lockdown is, zijn we nog vaker aan huis gekluisterd. Nog even snel een rondje kerstinkopen doen of overdag een gokje wagen in Holland Casino is er dus niet meer bij. Sinds legalisering van de online casino’s, is er een grote stijging van het aantal speeluren op de gokwebsites geconstateerd. Het onderzoek van Similarweb wijst namelijk uit dat er 50% meer tijd gespendeerd wordt aan online gokken dan voor de opening van de online kansspelmarkt.
Nu Nederland na een jaar na de eerste lockdown weer ‘op slot’ gaat, kan je je afvragen wat dit zal betekenen voor de online casino’s. Met de kerstvakantie in aantocht, kom je van een koude kermis thuis als je dacht er lekker op uit te gaan. Één schrale troost: We kunnen in ieder geval nog wel een gokje wagen in één van de online casino’s. Zo komen we ook deze lockdown wel weer door.