Vermindering buitenreclames voor online gokken.

Reclameverbod in aantocht: de stand van zaken eind juli

Het reclame- en sponsorverbod voor casino’s komt eraan, maar tot die tijd “mag” het nog van de politiek: promoties en sponsordeals. Toch lijken de meeste casino’s al wat gas terug te nemen en minder reclame te maken. Maar dat geldt zeker niet voor elke aanbieder van kansspellen! Lees hier wat er deze week allemaal gebeurt op reclamegebied.

Het reclame- en sponsorverbod voor casino’s komt eraan, maar tot die tijd “mag” het nog van de politiek: promoties en sponsordeals. Toch lijken de meeste casino’s al wat gas terug te nemen en minder reclame te maken. Maar dat geldt zeker niet voor elke aanbieder van kansspellen!

Lees hier wat er deze week allemaal gebeurt op reclamegebied.

Alle facts in het kort: dit mag straks niet meer

Nog even de feiten op een rijtje, want gezien de snelle ontwikkelingen ben je wellicht het overzicht kwijt:

  • 1 januari 2023 is de dag dat “ongerichte” reclame verboden is voor casino’s. Concreet houdt dit in dat reclame in de publieke ruimte niet meer mag, maar ook op tv en radio zullen ze niet meer voorbij komen.
  • Vanaf 1 januari 2024 gaat het verbod in voor sponsoring door kansspelaanbieders voor evenementen en programma’s.
  • Op 1 januari 2025 is het afgelopen met alle sponsordeals met casino’s. Vooral voetbalclubs zullen op zoek moeten gaan naar nieuwe gulle sponsoren voor hun tenues en stadions.

Reclames nog even toegestaan dus: wat doen onze casino’s?

De politiek mag dan wel flinke stappen hebben gemaakt en het verbod op casino reclames in de wet hebben beklonken… Maar dat weerhoudt de online en offline gokpaleizen er niet van om promoties te lanceren en sponsoring deals te sluiten.

Het totaalverbod op reclame maken is immers nog niet definitief. Dus het staat casino’s de komende maanden nog vrij om zichzelf te promoten, binnen de huidige lijnen van de wet. We hebben een aantal casino’s opvallende bewegingen zien maken de afgelopen week, wat reclames betreft. Deze acties sprongen er het meeste uit.

Unibet lanceert nieuwe reclamecampagne

Unibet is sinds een paar weken in het bezit van de felbegeerde licentie van de Kansspelautoriteit. Ze vieren dit met een tweede reclamecampagne. Geheel zoals het hoort: zonder bekende of jonge rolmodellen die de jeugd te duidelijk aanspreken. De nieuwe spot vind je onder andere op hun Instagram-pagina. Ze introduceren hierin drie verschillende persona’s, met elk zo hun eigen (speel)stijl. Daar zullen we de komende tijd geheid meer van zien! 

Buitenreclame neemt al af

Ondanks dat casino’s nog tot 1 januari volgend jaar reclame mogen maken in de openbare ruimte, lijkt het er op dat ze zich hier al terugtrekken. Uit recent onderzoek van media-onderzoeker Nielsen is namelijk gebleken dat de meeste kansspelaanbieders geen budget meer hebben vrijgemaakt voor buitenreclames, zoals in bushokjes.

Alleen Circus Casino maakte nog ongeveer een ton vrij voor openbare reclames. Opvallend, want het verbod op promotie in de buitenlucht is nog lang niet van kracht. Toch lijkt het erop dat door de veranderingen vanuit de politiek ook de algemene consensus over casino-reclames verandert. Maar ook vanuit de branche zelf wordt er steeds meer gereguleerd. 

ADO Den Haag gooit het roer om – of niet?

Gemengde boodschappen in het stadion van ADO Den Haag… De lokale politiek is namelijk een campagne gestart om bezoekers te wijzen op de risico’s van gokspellen. Terwijl het stadion sinds kort officieel de naam moest gaan dragen van Hommerson Casino… En online gokspelaanbieder Bingoal hun tenues sponsort.

Haagse wethouder Hilbert Bredemeijer heeft echter laten weten dat ze sport en casino-reclames geen match vinden, en komen dus met dit opvallende tegengeluid. Toch zal dit van korte duur zijn, gezien de wetswijzigingen die er op korte termijn aankomen. Een flinke financiële klap voor vrijwel alle sportclubs in de hogere divisies, die bijna allemaal een casino als geldschieter hebben. 

BetCity sponsort groot evenement in Utrecht

Vorig jaar werd in de Domstad voor het eerst het evenement ‘Utrecht Zomerstadion’ georganiseerd op het grootse Jaarbeursplein. Ook dit jaar zal dit weer gebeuren, alleen onder een andere naam: BetCity Arena. Nu kun je de sponsor wel raden – het gelijknamige online casino. BetCity is een oer-Hollands bedrijf uit Amsterdam dat pas vrij kort actief is.

Ze was een van de eerste tien online casino’s dat een licentie kreeg van de Kansspelautoriteit. Toch oogt het alsof ze al jaren meegaan. Wellicht heeft dat te maken met hun zichtbaarheid, zoals middels deze nieuwe sponsoring. Wil je erbij zijn? BetCity Arena duurt bijna een volle maand, en vindt plaats tussen 30 augustus en 25 september dit jaar. Daarbij staat naast sport ook muziek centraal.

Er worden veel sportieve events georganiseerd en je mag rekenen op allerlei concerten. De CEO van BetCity verwoordt het als “innovatieve sportevenementen met een hoog entertainmentgehalte”. Klinkt voor ons als een prima uitstapje als afwisseling op het spelen van de nieuwste of favoriete casino games! 

Meer lezen over BetCity, zoals hoe je een account aanmaakt en welke bonussen ze aanbieden? Lees hier alles over het online casino BetCity in onze review