Als je ons casinonieuws een beetje hebt gevolgd de laatste maanden, dan weet je dat er veel gedoe is over gokreclames. Reclames voor casino’s worden door de politiek steeds meer aan banden gelegd.
Experts uit allerlei hoeken komen met hun meningen, die meestal niet in het voordeel van casino-reclames uitvallen. Aan de andere kant zien we wél steeds meer trotse partijen die sponsordeals sluiten met casino’s, en klanten van online casino’s die uitkijken naar nieuwe promoties.
Veel ontwikkelingen op reclamegebied
Er lijken dus verschillende kampen te bestaan met verdeelde meningen over het nut van reclames voor online gokken. De politiek blijft zich ermee bemoeien en komt geregeld met nieuwe beperkende maatregelen die in de wet zullen worden verankerd. Wat is de huidige stand van zaken? We hebben de laatste ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet.
Geen bekende gezichten meer in reclames
Een belangrijke maatregel die sinds vorige week van kracht is gegaan, is een verbod op het inzetten van bekende personen in reclames voor goksites. Een behoorlijke klap in het gezicht voor sommige online casino’s die deals met bekende koppen hebben gesloten waar een flinke som geld mee gemoeid is.
Circus Casino zal bijvoorbeeld flink balen. Zij trokken niemand minder aan dan de wereldberoemde voetballer Ronaldinho. Het doel van het verbod op bekende Nederlanders, internationale bekendheden en influencers heeft een concreet doel. Zo wil men namelijk voorkomen dat kwetsbare groepen zich aangesproken voelen en in een gokverslaving belanden.
Of er ook daadwerkelijk een direct verband bestaat tussen het inzetten van bekende gezichten en een grotere kans op gokproblematiek is nog niet aangetoond. Echter is het volgens verschillende experts zeker plausibel. Het online casino Kansino lanceerde vorige week al hun nieuwe reclamecampagne zónder bekende figuren.
Naar verwachting zullen snel de andere casino’s een eigen nieuwe campagne op poten zetten. Wellicht is het een schrale troost dat onbekende Nederlanders een minder grote aanslag zullen zijn op hun reclamebudget dan bekende koppen…
Verbod op ongerichte reclames komt eraan
De maatregel om geen bekende personen meer te gebruikten in casino-reclames rijmt met het voornemen van minister van Rechtsbescherming, Weerwind. Hij wil zo snel mogelijk naar een verbod toewerken van ‘ongerichte reclames’ voor kansspelpartijen. Dit zijn niet alleen reclames op internet en tv, maar ook in magazines en in de openbare ruimte.
Sommige Nederlandse gemeenten kiezen alvast eieren voor hun geld en gaan mee in het voorstel van de minister. Zo hebben enkele gemeenten al een verbod op reclames in bijvoorbeeld bushokjes van kracht laten gaan. Hilvarenbeek bijvoorbeeld. Maar ook grotere gemeenten, zoals die van onze hoofdstad Amsterdam, hebben aangekondigd vanaf volgend jaar deze reclames in de buitenlucht te verbieden.
Sponsordeals blijven populair onder online casino’s
De meeste online casino’s die ons land telt lijken zo veel mogelijk door te willen gaan met promotie maken voor hun zaak. Begrijpelijk, want de Kansspelautoriteit heeft ondertussen al vrij veel vergunningen toegekend aan casino’s die actief mogen zijn op de Nederlandse markt voor kansspellen.
Om potentiële klanten te wijzen op hun bestaan en de concurrentie voor te blijven, is natuurlijk promotie nodig. Een manier waarop casino’s dat op dit moment veilig aanpakken zónder directe reclamespotjes in te zetten, is via sponsordeals met voetbalclubs. Op het moment van schrijven zijn er meerdere Nederlandse clubs die pronken met casino’s op hun shirts. Zo is BetCity sinds kort sponsor van Fortuna Sittard.
De nieuwste sponsordeal in dit rijtje is afkomstig van Unibet, die de clubs Telstar en De Graafschap zal sponsoren. Dit terwijl ze ook al Ajax sponsoren, zo melden we vorige week in ons casinonieuws. Opvallende moves, aangezien Unibet pas sinds een maandje een vergunning van de KSA heeft gekregen.
Experts op het gebied van gokverslaving en geldproblematiek door gokken zijn niet zo’n fan van reclames, maar ook zeker niet van sponsordeals. De algemene consensus onder deze groep is dat sponsoring van voetbalteams door casino’s gokken normaliseert, en een groot publiek bereikt.
Er gebeurt dus veel op dit gebied. Aan de ene kant worden reclames tegengewerkt, aan de andere kant zien we dat casino’s zonder terughoudendheid promotie willen blijven maken. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen wat betreft reclames? Blijf dan zeker ons casinonieuws elke week volgen!