Nieuw casino erbij en de Kansspelautoriteit waarschuwt spelers.

Hoe los je een geschil met een casino op?

Niemand zit te wachten op een conflict met een casino, maar wat als dat onvermijdelijk wordt? Dan zijn dit je opties.

Geschatte leestijd: 5 minutes

‘In het onwaarschijnlijke geval van een geschil…’ Kans is groot dat wanneer je weleens door de voorwaarden van een casino scrollt je deze zin tegenkomt. Het doet een beetje denken aan de waarschuwing voor het vliegtuig opstijgt: ‘in het onwaarschijnlijke geval van een crash’. De kans op zo’n crash is erg klein, maar wanneer het je overkomt zijn de gevolgen niet te overzien. Dit geldt, in mindere mate, ook voor geschillen met casino’s

Casino’s die niet uitbetalen is een veelgehoorde klacht, maar denk ook aan netwerk verlies als je net aan het winnen bent of onenigheid over het rondspelen van de bonus. Je hebt goede en slechte casino’s, net als je zowel nette spelers hebt als spelers die niet de moeite nemen om de voorwaarden te lezen. Wanneer het casino of de speler tekort schiet in verplichtingen kan er een geschil ontstaan. Als speler moet je het opnemen tegen een groot bedrijf, maar heb je wel de nodige handvatten. Kortom: hoe los je een geschil op met het casino?

Geschil met een casino voorkomen is beter dan genezen

Als speler kun je veel informatie vinden over de betrouwbaarheid van een casino, voor je je ergens inschrijft. Je kunt de licenties inzien en op zoek gaan naar spelers ervaringen. Let bij eventuele klachten of het gaat over vertraging van betalingen of helemaal niet uitbetalen. Dat is nogal een slok op een borrel. In andere woorden: hoe erg zijn de klachten die je kunt vinden over een casino? Hoe is er op gereageerd? Zijn de klachten uiteindelijk opgelost? Wij hebben een top tien betrouwbare goksites voor je samengesteld waar je kunt voorkomen dat je ooit in een vervelende situatie terecht komt. 

Volg daarnaast deze basistips om problemen te voorkomen:

  • Maak nooit meer dan één account per casino, ook niet onder een andere naam
  • Communiceer altijd beleefd
  • Lees de voorwaarden van een casino voor je begint te spelen
  • Zorg dat je alleen speelt met geld dat je kunt missen. Wees niet afhankelijk van een uitbetaling
  • Probeer geen bonussen te stapelen. Hoe meer bonussen je probeert vrij te spelen, des te meer voorwaarden zijn eraan verbonden

Houd gesprekken bij

Als een geschil zich voordoet, zorg dan dat je alle communicatie (mail of live chat) ergens opslaat in een bestand. Maak screenshots en print zo nodig alles uit. Mocht het tot een geschil komen, dan zijn dit bewijsstukken A, B en C. 

Probeer ook de manager te spreken. De standaard klantenservice heeft weinig mandaat en moet zich aan een protocol houden. Grote kans dat de klantenservicemedewerker jouw situatie überhaupt nooit heeft meegemaakt. Het documenteren van gesprekken met de manager zijn waardevoller dan die van een reguliere medewerker.

Wie heeft je dit casino eigenlijk aangeraden?

Heb je een mail gekregen waarin dit casino werd aangeprezen? Heb je een keer op een link geklikt bij een site? Dan mag je die partij betrekken bij het conflict. Het is immers hun kanaal waardoor je nu in de puree zit. Je hebt een grote kans dat deze partij een betere relatie heeft met het casino dan jij en dat ze kunnen dienen als mediator. Er staan immers reputaties op het spel. Er zijn ook onafhankelijke websites zoals AskGamblers (helaas niet voor Nederlandse spelers) die in jouw naam verhaal gaan halen bij het casino. De klacht en de respons worden online gezet. Dit betekent slechte of goede marketing en dus zullen casino’s zich doorgaans constructief opstellen. 

Player Dispute Services

Krijg je nog steeds nul op het rekest, dan is het tijd voor zwaarder geschut. De insteek is wel nog steeds: het oplossen van een geschil met het casino. Blijf dus professioneel en houd je doel helder voor ogen. 

Casino’s maken gebruik van spellen die worden aangeleverd door gerenommeerde software ontwikkelaars zoals NetEnt en Microgaming. Deze partijen vinden het belangrijk dat spelers van hun spellen genieten. Heeft jouw klacht betrekking op bijvoorbeeld het uitkeringspercentage van een spel, dan kun je bij de ontwikkelaar je klacht doen. Een machtige partij om aan je zijde te hebben!

Ook de ombudsman staat voor je klaar bij een geschil. Ook wanneer het casino’s betreft. Hetzelfde geldt voor tv programma’s als Kassa of Radar die maar al te graag op misstanden in de gokindustrie duiken. Een beetje extreem, maar effectief. Soms is het ‘dreigen’ met een dergelijke stap al genoeg om het gewenste effect te sorteren. 

Geschil met een casino van je afschrijven

Als al bovenstaande niet heeft gewerkt, dan kun je je richten tot het laatste redmiddel: het geschil met een casino van je afschrijven met een review. Casino’s zijn erg bezorgd om hun reputatie en weten dat klachten hun weg kunnen vinden op het internet. Goede casino’s zullen zich daarom constructief opstellen in geschillen.

Het schrijven van een negatieve review is als het opendraaien van een ventiel. De druk gaat eraf, je voelt je opgelucht. Een geschil oplossen met een casino doet het niet, maar je waarschuwt wel andere spelers. Toch zijn we geen fan van het schrijven van een review vanuit je emotie. Probeer altijd tot een oplossing te komen waarin je elkaar recht in de ogen kunt aankijken.

Tags: