Je hebt ongetwijfeld meegekregen dat de Nederlandse casino’s momenteel onder vuur liggen vanwege hun reclames. Vooral vanuit de politiek gaan er verschillende geluiden op om reclames voor casino’s geheel te verbieden. Stapsgewijs lijkt het die kant op te gaan, hoewel de kans ook nog bestaat dat ze met extra restricties mogen blijven bestaan. In de tussentijd kunnen we wellicht speculeren over wat ons te wachten staat door een kijkje over de grenzen te nemen. Oftewel: hoe doen soortgelijke landen in Europa het nu eigenlijk, die casino reclames reguleren?
Zo zit het in Nederland
Casino reclames hield politiek Nederland flink bezig de laatste maanden. Er kwamen moties, tv-programma’s en Kamervragen. Het wachten is tevens op de resultaten van het onderzoek dat onlangs is uitgezet naar deze kwestie. Specifiek zal worden gekeken of kan worden achterhaald of reclames gokverslaving in de hand werken. De bal ligt nu in de Tweede Kamer, en Kamerleden zullen volgende maand de koppen bij elkaar steken. Het overleg over de toekomst van casinoreclames stond gepland op 17 februari, maar is nu met een week vervroegd.
Zweden: een stukje strenger
Ook Zweden zoekt naar manieren om de gokmarkt veiliger te maken voor spelers. Onderdeel van de toekomstige aanpak is meer controle op reclames. Dit werd vorige week bekend gemaakt vanuit het Zweedse ministerie van Financiën. Een andere maatregel is het verplichten van licenties voor software ontwikkelaars en casinospellen.
Blijkbaar liep Zweden wat het reguleren van online gokken betreft flink achter op Nederland. Zo komt er nu pas een verbod op reclames voor illegaal gokken. Ook bestonden er nog geen regels voor het gericht adverteren richting jongeren en mensen met (gevoeligheid voor) gokproblematiek. Het huidige plan van aanpak gaat overigens pas in 2023 in, als alles volgens planning verloopt.
België: langzaam afbouwen
De Belgen hebben eveneens de intentie om te minderen met reclames. Waar de Nederlandse politiek enorme haast maakt om hierover de knoop door te hakken, pakken de Belgen het op hun gemak aan. Vorig jaar kondigden onze zuiderburen aan vanaf 2022 ‘minder’ gokreclames toe te staan op de publieke omroep. Op de digitale media zal elk jaar 20% minder reclame voor casino’s worden gemaakt. Doel is om in 2025 bijna geen reclames voor online kansspelen meer tegen te kunnen komen. Toch kunnen casino’s alsnog als sponsor optreden, wat natuurlijk een vorm van reclame blijft. Verder willen ze experts op het gebied van verslaving inschakelen voor advies over communicatie over gokken. Al met al een vrij milde aanpak, zeker vergeleken met ons land. Dat terwijl uit onderzoek blijkt dat ook in België het aantal mensen met een gok account flink is toegenomen het laatste jaar.
Het Verenigd Koninkrijk: houd het beschaafd
De Britten zouden de Britten niet zijn als ze in plaats van regels met een net verzoek komen. Ze hebben hun eigen reclamecode opgesteld, en vragen daarbij casino’s om te adverteren op een ‘sociaal verantwoordelijke manier’. De leeftijdsgrens van het publiek waar advertenties zich op mogen richten, ligt in het Verenigd Koninkrijk op 18. Ter vergelijking: in Nederland is dit 24 jaar. Het is wel zo dat in reclames geen personen mogen optreden die jonger líjken dan 25. Met wederom een ‘maar’: op de website en andere media van het casino zelf, mogen ze deze regel weer loslaten.
Duitsland: gelijk op met Nederland
Dan onze oosterburen. Zij hebben sinds medio 2021 online casino’s verschillende beperkingen opgelegd wat betreft reclames. In Duitsland is het voor een casino zonder licentie verboden om reclame te maken voor kansspelen. Reclames mogen alleen worden getoond tussen 21:00 uur en 6:00 uur. Daarnaast mogen ze zich niet specifiek richten op jong publiek of een voor verslaving kwetsbare doelgroep. Allemaal restricties die ons Nederlanders maar wat bekend voorkomen! Ook kunnen spelers overigens maximaal een maandelijkse storting van 1000 euro doen, en hier wordt op gecontroleerd. De Duitsers zitten er dus bovenop, maar lijken vooralsnog niet met een totaalverbod te willen komen. Toch zijn de ontwikkelingen op dit gebied in Duitsland zeker iets om in de gaten te blijven houden. Het lijkt er immers sterk op dat ook de Nederlandse politici meekijken.