Geschatte leestijd: 2 minuten
iDIN staat voor identificeren en inloggen, waar de kleine ‘i’ ook nog verwijst naar digitaal. Leuk gevonden dus. iDIN is ontwikkeld door een samenwerking van de grotere banken in Nederland. De applicatie is bedoeld om klanten bij organisaties zoals verzekeraars, casino’s, bookmakers en webwinkels gemakkelijk te laten identificeren. Als jij een aankoop doet op naam, zoals een telefoon met een abonnement bij mobiel.nl, dan krijg je te maken met iDIN. Ook wanneer je een account opent bij een casino wordt je bij de registratie doorverwezen naar iDIN. Je moet immers verifiëren dat je volwassen bent.
Grote kans dus dat je al eerder met iDIN te maken hebt gehad. Steeds meer organisaties sluiten zich aan. Begin 2021 stond de teller op 250 en dit was vóór de invoering van de Wet Kansspelen op Afstand.
In principe doet de applicatie niets nieuws, maar maakt het makkelijker wat we anders ook gewend zijn te doen. Weet je nog dat je vroeger met je paspoort een kwartier bij de Mediamarkt stond om een abonnement af te sluiten? Dat hoeft dus niet meer. Ook een kopie van je paspoort opsturen naar het casino en dagen wachten voordat je identiteit geverifieerd is, is er dus niet meer bij.
Dit klinkt allemaal mooi, maar we begrijpen dat je niet zomaar alles en iedereen je gegevens toevertrouwt. Om jouw twijfels rondom iDIN weg te nemen beantwoorden wij alle veelgestelde vragen over iDIN:
Kan al het bovenstaande over iDIN niet simpeler worden uitgelegd?
Jazeker. Tenminste, voor alle informatie over casino’s moet je bij ons zijn. Maar het aanprijzen van iDIN kunnen banken hartstikke goed zelf. Jeroen van SNS, kom er maar in:
De meest gestelde vragen over iDIN
-
iDIN is te gebruiken voor drie verschillende doeleinden: identificeren, inloggen en controleren. Dat eerste is bijvoorbeeld van toepassing wanneer jij je gaat registreren bij een casino, zoals hierboven beschreven. Bij sommige bedrijven, zoals verzekeraars, kun je inloggen op een persoonlijke omgeving. Soms wordt gekozen om dit proces via iDIN te laten lopen. Bedrijven zijn hier niet toe verplicht. Een alternatief is bijvoorbeeld inlog via digID, een soortgelijke service vanuit de overheid. Tot slot kan iDIN worden ingezet om gegevens te controleren. Wil jij een staatslot kopen, dan moet je 18+ zijn. Dit kan snel worden gecheckt met deze handige service.
-
Het is allemaal connected tegenwoordig. Je logt eerst in in de beveiligde omgeving van je bank met een scanner of app, vervolgens krijg je de melding dat er een opdracht klaarstaat in iDIN en word je doorverwezen. Hier staan de gegevens klaar die door het betreffende bedrijf van jou en jouw bank gewenst worden. Controleer deze gegevens en geef akkoord. Je wordt nu automatisch teruggewezen en je ziet dat het proces succesvol is afgerond. Heel veel makkelijker hadden ze het eerlijk gezegd niet kunnen maken.
-
Inloggen is 1 van de 3 functies van iDIN. Je kunt bijvoorbeeld inloggen bij een persoonlijke omgeving van een verzekeraar of webwinkel. Je ziet in de beveiligde omgeving van je bank dat je inlogt bij het betreffende bedrijf en je gaat akkoord.
-
iDIN is te vergelijken met iDEAL. Je werkt vanuit de beveiligde omgeving van je bank en alleen de benodigde gegevens worden verstrekt. Let op: gebruik iDIN niet buiten je bankomgeving of buiten de officiële website.
-
iDIN zelf is erg veilig. Net als bij iDeal word je naar een beveiligde omgeving omgeleid waar jij je toegangscode invult. De ontvangende partij (van de gegevens) heeft hier verder niks mee te maken, dus zij hebben geen inzage in je inlogcode, je bankgegevens of transacties. Belangrijk is ook dat de bank op hun beurt geen inzage hebben in de door jou bezochte webpagina’s en bestellingen. Op geen enkel moment worden gegevens dus gebruikt voor commerciële doeleinden.
Waar het echter soms fout gaat is dat mensen denken dat ze in hun beveiligde bankomgeving zijn terwijl ze eigenlijk in een zorgvuldig nagemaakte nepsite zijn bedoeld om achter je codes en gegevens te komen. Dit gebeurt je niet zomaar. Dit is vaak het gevolg van het openen van een link in een phishingmail of het registreren/inloggen bij een malafide webshop. Let dus altijd goed op de url van je pagina en of deze beveiligd is.
Als de gepresenteerde gegevens niet overeenkomen (denk aan woonadres, email of telefoonnummer), stop dan met de applicatie en neem eerst contact op met je bank.
-
Hier wringt een klein beetje de schoen. DigID kan gebruikt worden door iedereen, maar als je gebruik wil maken van iDIN dan zal je klant moeten zijn bij een van de volgende banken: ABN Amro, ASN, ING, Bunq, Rabobank, Regiobank, SNS of Triodos. En dan moet je ook nog gebruik maken van internetbankieren of mobiel bankieren. Dus, daar zit je dan als klant van Knab. Je moet maar hopen dat jouw casino nog een alternatieve methode biedt om je te registreren. Zeker de wat oudere klanten van bijvoorbeeld bingo platformen kunnen hier veel hinder van ondervinden.
-
Casino’s zijn verplicht hun spelers te identificeren. iDIN is een dienst van de banken waarmee consumenten zich met veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank kunnen identificeren. De service werkt snel en veilig.
-
Ja. Alle casino’s met een vergunning van de Nederlandse Kansspelautoriteit hebben iDIN geïntegreerd in hun registratiesysteem. Mocht je niet lid zijn bij een bank die is aangesloten bij het ‘iDIN collectief’ dan raden we je niet aan om te zoeken naar casino’s zonder vergunning. Bij verschillende casino’s, waaronder bet365 & TOTO, kun je ook op de ouderwetse manier registreren. Let wel, de verwerking van je registratie kan langer duren.
-
iDIN is een initiatief van het banken collectief ABN AMRO, Rabobank, ASN, ING, Bunq, SNS, Triodos en Regiobank.
-
iDIN is ontwikkeld door banken en DigID door de overheid. Inloggen met DigID doe je dan ook vooral bij overheidsinstanties, terwijl je iDIN gebruikt bij bijvoorbeeld webwinkels, verzekeraars of casino’s.
-
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat het vaak ook. Bij iDIN kunnen we stellen dat de belofte zeker wordt ingelost, maar dat betekent niet dat de applicatie niet vrij is van haken en ogen (dit is wat anders dan addertjes onder het gras). Zo moeten klanten van ABN Amro iDIN eerst activeren, maar hoeft dit bij andere banken niet. Binnen je internetbankier omgeving kun je tussen de dertien en vierentwintig maanden (ASN, Regiobank, SNS) terugkijken welke bedrijven toegang hebben gekregen tot jouw gegevens. Maar als je iDIN niet wil gebruiken? Dan zijn de regels ook weer per bank verschillend. Bij ABN kun je de app activeren en ook weer uitschakelen, bij andere banken kun je het handmatig uitzetten. Bij ING en Bunq staat iDIN gewoon altijd ‘aan’.