Wat is het doel van de Kansspelwet?
Het algemene doel van de wet KOA was het bieden van een veiligere omgeving voor wie kansspellen wilde spelen of een ander gokje wilde wagen. Er bestonden natuurlijk al ontzettend veel online casino’s waar dit kon, maar legaal was dat niet. Elk casino met licentie is een gegarandeerd veilige plek: hier worden winsten uitbetaald en lopen je data geen gevaar. Voor zo’n licentie moet een casino flink haar best (blijven) doen, en blijft KSA online kansspelen goed in de gaten houden.
Monitoringsrapportage KSA online kansspelen
Een bijkomend voordeel van de legalisering van de online kansspelmarkt en de strenge toezichthouding door waakhond KSA is dat we bepaalde ontwikkelingen in de markt kunnen volgen. Op 30 september bracht de KSA de ‘Monitoringsrapportage online kansspelen najaar 2022’ uit. Daarin geven zij een overzicht van de huidige stand van zaken. In 2021 ging deze markt open met een aanbod van tien casino’s die een vergunning kregen, waaronder BetCity en Holland Casino. Ondertussen is dat aantal uitgegroeid tot 22 en het is zeker niet ondenkbaar dat er meer bij zullen komen op de korte termijn.
We spelen vooral legaal
De KSA heeft ook een meer concreet doel geformuleerd, lezen we terug op hun website. Minstens 80% van de spelers die actief is op de online kansspelmarkt dient bij een legale aanbieder te spelen op 1 oktober 2024. Wat dit betreft mag de KSA zeer tevreden zijn, blijkt uit hun Monitoringsrapportage. Op dit moment doet namelijk 85% van de spelers dat al.
Hoeveel verspelen we?
In de Monitoringsrapportage over online kansspelen vinden we enkele interessante cijfers terug over spelersgedrag. Zo kun je lezen wat de hoogte van het zogenaamde bruto spelresultaat is – het totale bedrag dat overblijft wanneer de uitgekeerde prijzen van de inzetten worden afgetrokken. Maandelijks is dit gemiddeld 80 miljoen euro. In het eerste halfjaar van de KOA werd in totaal 486 miljoen euro vergokt. De toename van het aantal legale casino’s had overigens geen effect op dit bedrag. We zijn dus niet massaal meer geld aan het verliezen wanneer er meer casino’s bijkomen. Dit is natuurlijk goed nieuws voor toekomstige casino’s die azen op een vergunning. Volgens de kansspelmarkt overzicht cijfers lijkt meer casino’s geen bezwaar.
De KSA vermeldt ook een gemiddeld verlies per spelersaccount: 153 euro (in juli 2022). Kanttekening is wel dat de KSA niet bijhoudt hoeveel mensen meerdere accounts hebben. Zij kunnen alleen inzien hoeveel accounts er in totaal bestaan. Op het moment van meten waren dit 563.000 stuks.
23.000 registraties in het CRUKS-register
Samen met het openen van de kansspelmarkt zag ook het CRUKS-register (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) het levenslicht. Dit werd in het leven geroepen met het doel te fanatieke spelers een tijdelijke halt toe te roepen. Door je in dit register te registreren kun je zes maanden niet terecht in Nederlandse casino’s. Hierop moeten de casino’s met licentie controleren voordat je speelt. Op dit moment hebben 23.000 mensen zich geregistreerd en zichzelf daarmee een speelpauze opgelegd.
Voorwaarden steeds strenger
De KSA legt casino’s al vanaf het begin van de KOA strenge maatregelen op, willen zij een vergunning bemachtigen en behouden. Deze voorwaarden hebben verschillende doeleinden. Zoals de betrouwbaarheid van de speelplatformen garanderen. Ook is er veel aandacht voor het voorkomen van verslaving. Niet alleen het CRUKS is hiervoor een middel; ook heeft de overheid een telefonische hulplijn opgericht voor wie met gokproblemen kampt. Ten slotte mogen van de KSA online kansspel promoties en bonussen niet worden aangeboden aan mensen onder de 24 jaar, om zo jonge spelers te beschermen tegen overmatig gokken.
Steeds minder reclame voor casino’s
Een ander groot punt van aandacht is het maken van reclame. Zoals je waarschijnlijk wel hebt meegekregen, is dit steeds meer aan banden gelegd. Zo is het op korte termijn niet meer mogelijk om sponsordeals te sluiten met casino’s. Vooral voetbal- en andere sportclubs zullen hierdoor op zoek moeten gaan naar nieuwe gulle geldschieters, gezien de vele casinonamen die momenteel tenues en in stadions sieren.
Onder andere flinke druk vanuit de politiek en media heeft hieraan bijgedragen. De algemene gedachte is dat reclames te makkelijk kwetsbare doelgroepen bereikten, zoals jongeren en verslavingsgevoelige personen. Zodoende werden er beperkingen opgelegd wat betreft de tijdstippen van het uitzenden van reclame. Het gebruik van bekende rolmodellen en zelfs jong ogende personen werd in de ban gedaan, evenals buitenreclames in publieke ruimtes. Overigens is het de vraag of deze beperkingen echt effect hebben op het terugdringen van het aantal jonge spelers. Eén op de vijf accounthouders is namelijk tussen de 18 en 23 jaar.
Wij zijn benieuwd hoe de casino markt de komende jaren zal evolueren. Natuurlijk houden we jou van alle nieuwe ontwikkelingen op de hoogte in ons casino nieuws!