Gamification casino’s

Gamification in online casino’s, moet je daar blij mee zijn of niet? Dat ligt er helemaal aan wat voor speler je zelf bent; wij vertellen je waarom!

Gamification betekent simpelweg het toevoegen aan spelelementen. Je kunt gamification toepassen in bijvoorbeeld het onderwijs of het bedrijfsleven. Het maakt droge stof ‘leuker’ en zorgt dat mensen makkelijker en meer met je product of dienst bezig zijn. Ook in de casino-wereld is er sprake van gamification.

Nu zul je denken; maar casino spellen waren toch al spellen? Jazeker, maar die spellen zijn vaak al eeuwen (letterlijk) oud en zijn niet ontworpen om mensen lang te laten spelen (hoewel geld winnen natuurlijk verslavend kan werken).

In de nieuwe slotmachines zitten steeds meer bonusspellen verstopt of kun je virtuele munten winnen waarmee je weer nieuwe prijzen of levels kunt ‘unlocken’. Dit zorgt ervoor dat je blijft spelen en dit noem je gamification.

Er kwamen steeds meer casino’s bij die dit principe omarmden. Zo kon je op deze casino’s een avatar aanmaken en ‘levelen’. Bij ieder nieuw level dat je bereikte kreeg je nieuwe, betere bonussen en gratis spins. Daarnaast kon je met je avatar communiceren met andere avatars en zit er dus ook een sociaal aspect aan gamification.

Gamification Casino’s in de ban

Het was kansspelautoriteiten niet ontgaan dat gamification een potentieel extra gevaar opleverde op het gebied van verslaving. Op het oog speels en onschuldig, maar natuurlijk wel degelijk met een onderlaag die uitnodigt vaker en langer te blijven spelen. Er ligt immers altijd ergens een beloning op je te wachten.

Dit heeft ertoe geleid dat echte gamification casino’s dit element ‘eruit moesten slopen’, oneerbiedig gesproken. Een verregaande maatregel, want bij veel van dit type casino’s was de hele merkidentiteit hier omheen gebouwd. Met daarbij natuurlijk de nodige investeringen in zowel ontwikkeling als marketing.

Wie beïnvloedt nou wie?

Andersom werkt gamification ook. Spelontwikkelaars die hun geld niet verdienen met casino spellen als (video) slots, blackjack en roulette kijken wel naar deze spellen en hoe casino’s hun spelers loyaal houden aan hun casino. Je ziet dus steeds meer bonussen vergeven worden in social games als Candy Crush. De scheidslijn tussen casino games en social games verdwijnt hierdoor. De Nederlandse toezichthouder maakt zich hier druk om: wanneer is iets nou gokken en wanneer niet? Vooral kinderen hebben moeite met dit onderscheid. En dit is een kwetsbare groep waar de Nederlandse toezichthouder in 2018 extra scherp op gaat letten.

Gokkers die om groot geld spelen mijden casino’s die veel investeren in gamification. Er wordt netto namelijk niet meer uitbetaald, je bent vooral veel langer bezig om hetzelfde te winnen. Door te werken met virtuele munten en veel bonusspellen is de initiële inzet en uitbetaling juist lager dan bij de klassieke casino games.

Tags: