Als je recentelijk de website hebt bezocht van Holland Casino kun je niet om haar heen. Ellie Lust nieuwe ambassadeur van Holland Casino. In een pagina vullende banner treffen we de voormalige politiewoordvoerder zittend op de badrand. Gekleed in een paars pak, staart ze je ferm doch liefdevol aan met haar bekende blik. De bijbehorende boodschap: “leef spannend, niet roekeloos”. Een opvallende move van Lust, die hiervoor een flinke bak kritiek over zich heen kreeg. Terecht? En wat houdt die campagne van Holland Casino eigenlijk in? Je leest het hier.
Leef spannend, niet roekeloos: marketingstunt of effectieve hulp?
Valt de campagne van Holland Casino onder reclame, of is het echt een liefdevolle handreiking naar casino spelers? Kan Lust er zo voor zorgen dat gokverslaving wordt ingedamd? Of is het meer een mooie schnabbel voor haar en een imago boost voor Holland Casino? Behoorlijk grijs gebied. Feit is wel dat casino’s reclame mógen maken, en dat ze zichtbaar problematiek rond gokverslaving dienen aan te pakken, willen ze hun licenties behouden. Holland Casino heeft met deze campagne waarschijnlijk slim gedacht het nuttige met het aangename te verenigen. En natuurlijk zullen ze geweten hebben dat de keuze voor Lust zou leiden tot flinke commotie in medialand. Een marketingtruc uit de boekjes kun je wel zeggen, want commotie is niets anders dan gratis reclame. Zo schreven onder andere de Telegraaf, RTL Nieuws en Libelle over deze campagne. Naast het gegeven dat Holland Casino al het grootste reclamebudget heeft van alle Nederlandse casino’s, is de extra exposure die ze hebben gekregen door alle media-aandacht enorm.
Meer over de Holland Casino campagne
De kreet en titel van de campagne ‘Leef spannend, niet roekeloos’ is voor de eerste helft hetzelfde als het motto van Holland Casino. Om spelers toch iets duidelijker te maken dat wedden en spelen vooral leuk is wanneer je de vrijheid hebt om je schouders op te kunnen halen bij een verliesje, is daar ‘niet roekeloos’ aan toegevoegd. Hoe je dat in de praktijk doet, niet roekeloos spelen? Volgens Holland Casino door allereerst inzicht te verschaffen in je eigen gedrag met een zelftest: wat voor soort speler ben jij eigenlijk? Vervolgens kun je ervoor kiezen om op verschillende manieren je speelgedrag te reguleren. Met speellimieten en een timer bijvoorbeeld. Die limieten kun je instellen per dag, week of maand. Best handig, want zo kun je online spelen zien als een uitje waarbij je een bepaald bedrag op zak hebt. Net zoals wanneer je een dagje naar een fysiek casino gaat.
Meer over de campagne en op welke manieren Holland Casino claimt verslaving tegen te gaan, vind je op hun pagina over verantwoord spelen.
TOTO en Nathan: same same?
Voordat je de indruk krijgt dat Holland Casino als een pionier of marketing genie mag worden gezien, willen we je eraan herinneren dat concurrent TOTO al eerder een soortgelijke campagne voor verantwoord spelen opzette. Misschien ken je hem wel: ‘Op het matje bij Nathan’, met Nathan Rutjes. Deze campagne kreeg veel minder kritiek. Sterker nog, hij viel zelfs in de prijzen. Waarom kreeg deze campagne niet zo veel kritiek? Wellicht omdat mensen Lust meer zien als iemand met een bepaalde status en rol. Tv-recensent Angela de Jong was ronduit furieus. Zij noemde Lust’s actie zelfs “ongelooflijk hypocriet” en gaf daarmee heel duidelijk haar behoorlijk ongezouten mening. Of Lust en Holland Casino de intensiteit van de commotie hadden zien aankomen is de vraag, maar waarschijnlijk zullen ze beide er niet om wakker liggen.
Toch is alle opwinding opvallend, want ook Rutjes zal net als Lust een zakcentje hebben verdiend door zijn naam aan TOTO’s campagne te verbinden. En ook Rutjes heeft natuurlijk in enige mate een voorbeeldfunctie als bekend figuur.
Waar komen die reclames ineens vandaan?
Sinds enkele Nederlandse casino’s enkele maanden geleden een licentie hebben gekregen om hun deuren online te openen, mogen ze ook reclame maken. En dus zien en horen we steeds meer casino reclames. In eerdere nieuwsberichten kon je al lezen dat de politiek onze casino’s al vrij vlot een reclamecode voor online kansspelen heeft opgelegd, die wellicht zelfs zal uitmonden in een verbod voor reclames voor casino’s om reclame te maken.