Toename casino-advertenties valt niet goed bij de Tweede Kamer

Toename casino-advertenties valt niet goed bij de Tweede Kamer

Toename casino-advertenties valt niet goed bij de Tweede Kamer. Sinds 1 oktober dit jaar mogen wij Hollanders officieel online gokken. Althans: sinds die datum hebben enkele casino’s ook een vergunning gekregen om in ons land te opereren. Op dit moment, tijdens de lockdown, komt dat natuurlijk érg goed uit. Zeker wie graag een bezoekje bracht aan een specifiek Nederlands casino, zal nu zich kunnen troosten met de gedachte 24/7 terecht te kunnen in één van de Nederlandse casino’s op het web. 

De opening van online casino’s in ons land betekende ook een flinke toename van gok- en casino-advertenties. Deze zijn in deze korte tijd meer dan verdubbeld, en als de wetgeving niet verandert zullen reclames alleen maar toenemen. En daar zit de Tweede Kamer nu al mee in z’n maag. Was de reclamecode niet genoeg? De eerste motie om de gerichte reclames voor kansspelen te verbieden is al ingediend. Terecht, of Hollandse betutteling? 

Reclamecode offline en online kansspelen niet genoeg?

Vorige week meldden we al in ons casinonieuws dat de Reclamecode online kansspelen is ingevoerd. Per 15 december jongstleden is de hoeveelheid online reclame die casino’s mogen maken aan banden gelegd. Dit was al zo voor televisiespotjes; die kunnen alleen worden uitgezonden tussen 21:00 uur en 6:00 uur, om zo kwetsbare groepen zoals jongeren meer te kunnen beschermen. Ook konden casino’s geen reclame maken tijdens uitzendtijd van programma’s die populair zijn onder jongeren. De gedachte is namelijk dat reclames voor casino’s vooral bij deze jonge doelgroep een risico opleveren voor gokverslaving. Om dezelfde reden zal je geen jonge rolmodellen in zulke reclames zien, wat de oplettende kijker wellicht al is opgevallen. 

Nu die Reclamecode ook geldt voor de online wereld, houdt dat in dat de 11 Nederlandse casino’s met vergunning geen zichtbare reclames mogen vertonen tussen 21:00 uur en 6:00, en ook YouTube kanalen waar veel jongeren op te vinden zijn vangen bot wat betreft spotjes voor gokspelletjes. 

Geheel reclameverbod door toename casino-advertenties: realistisch of niet?

Het doel van het verstrekken van vergunningen aan Nederlandse casino’s was het gokken uit de (ongereguleerde) illegaliteit te halen. Toch is een deel van de politiek geschrokken van het aantal mensen dat ze nu online kansspelen zien doen. Je kunt je afvragen of dit een gevolg is van gesloten fysieke casino’s, een afname van bezoekers aan illegale casino’s op het web, of dat de reclames gewoonweg erg effectief bleken – zelfs tijdens die beperkte uren dat ze vertoond mogen worden. 

De bezoekersaantallen en de toename van het aantal reclames voor casino’s baart sommigen dusdanig zorgen, dat er een motie is ingediend om de ongerichte reclames voor kansspelen te verbieden. Tweede Kamerlid Van Nispen van de SP vond steun voor zijn motie bij onder andere CDA en Christenunie. 

De Kamer maakt zich onder andere zorgen om wat de toekomst zal brengen. Volgend jaar zijn buitenlandse online spel- en gokwebsites zoals Pokerstars en Unibet namelijk aan minder regeltjes en beperkingen gebonden op de Nederlandse markt. Dat dit zich zal vertalen in duidelijke pogingen van zulke partijen om voet aan de Hollandse grond te krijgen, lijkt een realistisch scenario.  

Wat doen casino’s zelf in de strijd tegen gokverslaving?

Naast dat ze zich houden aan de wetgeving omtrent kansspelen, hebben de Nederlandse casino’s met een vergunning door flink wat hoepels moeten springen om deze te verkrijgen – en blijven dat doen om de licentie te mogen behouden. Een van de voorwaarden is dat ze moeten meehelpen in de strijd tegen gokverslaving. 

Holland Casino lijkt daarin het actiefst. Kom je op hun website, dan spreekt voormalig politiewoordvoerder Ellie Lust je vermanend toe om vooral bewust te spelen. Hoe effectief dit is, is een vraag waar we waarschijnlijk het antwoord niet op zullen weten. Overigens laat Holland Casino zich tevens adviseren over verslavingspreventie door Arie Dijkstra, hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Toch zal een speler zoals Holland Casino daarnaast met gemak miljoenen euro uitgeven aan reclames. 

Reclames: nuttig of niet?

Voor de bewuste bezoeker van casino’s zal meer of minder reclame waarschijnlijk geen verschil maken. Wellicht zul je als recreatieve speler een reclame zelfs waarderen, omdat je zo wordt geattendeerd op nieuwe ontwikkelingen of een casino waar je je thuis voelt. 

De toekomst zal uitwijzen of spotjes en promo’s nog ‘kunnen’. We zijn ook zeker benieuwd of beslissingen van politiek met cijfers kunnen worden ondersteund in plaats van dat ze worden gestuurd vanuit onderbuikgevoel. In de praktijk is het vrij lastig om wetenschappelijk onderzoek te doen naar het effect van zowel een reclameverbod en decriminalisering. Waar dan weer de legalisatie van de Nederlandse casino’s onder valt. Voor jou al ervaren speler zal een reclameverbod hoogstwaarschijnlijk geen verschil maken; zolang je maar bij je vertrouwde casino terecht kunt immers!

Tagged with: