De ‘soap’ gaat door: Kansspelautoriteit (KSA) trekt aan de bel!

Ondertussen is het alweer vier jaar geleden dat de initiatiefwet kansspelen op afstand (KOA) voor het eerst in de tweede kamer werd besproken. Wij hebben er ondertussen vele en vele artikelen aan besteed. De oude wet dateert uit 1964 en verbiedt kansspelen simpelweg, althans, behalve door de staat zelf. Nederland is daarmee een van de weinige europese landen die geen moderne regulering heeft. Het wetsvoorstel is ondertussen met een meerderheid door de tweede kamer, maar sindsdien wacht een definitieve goedkeuring in de eerste kamer. Dit nu al bijna twee jaar; de kansspelautoriteit trekt aan de bel.

Aan handen en voeten gebonden

De KSA doet een beroep op de eerste kamer om de wet nu echt eens te behandelen. Volgens de voorman Jan Suyver doet de KSA hun uiterste best om illegaal gokken tegen te gaan, maar worden ze momenteel erg gelimiteerd in hun handelen door de restricties van de oude wet. ‘Dweilen met de kraan open’, is de veelzeggende term die Jan gebruikt. Door de uitspraak van de hoge rechter afgelopen jaar mogen betaalproviders nu legaal op casino’s hun diensten mogen aanbieden, ondanks het protest van de KSA. ‘Legalisering’ vindt dus langzaam plaats via andere wegen, terwijl het mandaat van de KSA niet toeneemt.

Creëren van een veilige markt

De noodoproep om regulering is er niet om een oorlog tegen het gokken te voeren, maar om verslaafden in kaart te brengen en van hulp te voorzien. Een lijn die Nederland bijvoorbeeld op het gebied van softdrugs en alcohol ook aanhoudt. Door de nieuwe wet komt er geld vrij om verslaafden in kaart te brengen in een register en deze van hulp te voorzien. Dit is naast een duidelijke regelgeving voor nieuwe casino’s en bookmakers wellicht de grootste winst van de nieuwe wet.

Wij van CasinoMeesters vragen ons af hoe een wet uit 1964 nog steeds kan functioneren in een tijd waarin het internet gokken zo wijdverspreid is en zoveel risico’s met zich meebrengt. Het minimaliseren van deze risico’s zou voorop moeten staan in de beleidsvoering, hopelijk landt dit inzicht snel binnen de muren van de tweede kamer!

Laat een Reactie achter